• Dzielnicowy Konkurs Języka Angielskiego

          • 4 kwietnia odbył się w naszej szkole dzielnicowy konkurs języka angielskiego Master of Proverbs and Sayings.

            Wzięły w nim udział szkoły podstawowe nr 8, 41, 61, 162, 123.

            Ostateczne wyniki prezentują się następująco:

            I miejsce: SP nr 41

            II miejsce: SP nr 123

            III miejsce: SP nr 8

            Serdeczne gratulacje i podziękowania dla wszystkich uczestników !

          • 2 kwietnia - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

          • 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W tym czasie szkoły włączają się w akcję i organizują wydarzenia związane z tematyką autyzmu. Wszystkie działania zmierzają w kierunku poszerzania świadomości społecznej, zwiększają wiedzę i wspierają osoby ze spektrum. Warto zgłębić ten temat zanim zaświecimy na niebiesko (kolor autyzmu).

            Autyzm dawniej nazywany był chorobą, natomiast aktualnie jest opisywany jako zaburzenie rozwoju (które obejmuje różne obszary rozwojowe z zakresu porozumiewania się, sfery emocjonalno-społecznej, umiejętności poznawczych, zainteresowań, form aktywności, relacji z osobami dorosłymi oraz rówieśnikami, umiejętności motorycznych) lub inny wzorzec funkcjonowania mózgu. Spektrum autyzmu może dotyczyć osoby z w normie intelektualnej, ale również z niepełnosprawnością intelektualną w każdym stopniu. 

            Objawy spektrum autyzmu są różnorodne, do typowych należy opóźniony rozwój mowy lub brak mowy, występowanie echolalii. U osób ze spektrum występują trudności w zakresie kontaktu wzrokowego, utrzymania wspólnego pola uwagi, wykorzystywania mowy do procesu komunikowania się z otoczeniem, brak przejawiania intencji komunikacyjnej.Część osób ze spektrum autyzmu nie rozumie komunikatów niewerbalnych, nie potrafi odczytywać metafor, mowa rozumiana jest w sposób dosłowny. Trudności występują w zakresie rozróżniania emocji oraz braku umiejętności odczytywania przekazów z mimiki twarzy. Zaburzenia obserwowane są również w obszarze nawiązywania kontaktów społecznych. Osoby ze spektrum autyzmu często prezentują sztywność zachowań i nie tolerują zmian. Zdarza się, że występują zaburzenia integracji sensorycznej, pojawiają się zachowania autostymulacyjne.

             

            Przyczyny autyzmu nie są w pełni poznane, natomiast nie ulega wątpliwości, że duże znaczenie mają predyspozycje genetyczne. Jednocześnie obecność w genotypie mutacji genów charakterystycznych dla autyzmu nie oznacza, że cechy autystyczne na pewno się rozwiną. Prawdopodobnie wystąpieniu autystycznych wzorców zachowań sprzyjają również czynniki środowiskowe, takie jak problemy metaboliczne, okołoporodowe uszkodzenia układu nerwowego lub wysoki wiek rodziców.


            Jak zatem pomóc uczniowi ze spektrum autyzmu w szkole?

            Pomocne działania to nie wprowadzanie zbyt częstych zmian w planie lekcji, wcześniejsze uprzedzanie o zastępstwach i odwołanych zajęciach. Ustalenie stałych zasad panujących w szkole oraz egzekwowanie ich. W możliwie dostępny sposób zminimalizowanie dystraktorów napływających z otoczenia, które mogą wpływać rozpraszająco. Bazowanie na wzmocnieniach, systemie motywacyjnym. Zastosowanie zasady stopniowania trudności, przedstawianie materiału w sposób graficzny. Stosowanie prostych, jasnych komunikatów, wyodrębnienie najważniejszych treści. Przekierowanie uwagi w sytuacjach trudnych. Wykorzystywanie analogii. Nauka emocji oraz rozumienia zachowań społecznych. 

             

            Pamiętajmy, że autyzm nie jest chorobą, więc jego leczenie nie jest możliwe. Osoby autystyczne można jednak wspierać i ułatwiać im funkcjonowanie w społeczeństwie.

            02.04. nasza szkoła również przyłącza się do akcji poszerzania świadomości na temat spektrum autyzmu. Nauczyciele zapoznali się z poradnikami jak pracować z uczniami ze spektrum. Rodzice mieli możliwość sami sprawdzić pierwsze niepokojące objawy autyzmu dzięki zapoznaniu się z przesłanym im poradnikiem. W klasach 1-8na lekcji wychowawczej zostały zaprezentowane filmy na temat autyzmu oraz przeprowadzone quizy odnośnie wiedzy o zaburzeniach ze spektrum. Na korytarzach szkolnych pojawiły się gazetki z informacjami o autyzmie a uczniowie podczas przerw mogli zademonstrować swoją solidarność z osobami ze spektrum poprzez przyczepienie puzzla ze swoim imieniem do dużego niebieskiego puzzla – ponieważ, rozumienie i postrzeganie świata przez autystów jest coraz lepiej poznane, ale wciąż wiele elementów układanki nie zostało jeszcze poznanych. Wszystkie działania miały na celu rozwijanie empatii oraz zrozumienia, a także podnoszenie świadomości na temat możliwości, potrzeb i trudności osób z autyzmem.Dziękujemy wszystkim uczniom, rodzicom, nauczycielom, specjalistom za aktywny udział we wszystkichproponowanych wydarzeniach !

            Artemi Skalińska - psycholog szkolny

            Kinga Mirowska - pedagog szkolny

            Marta Oprocha - pedagog specjalny

          • Warsztaty z ceramiki

          • W zeszłym tygodniu uczniowie klas drugich oraz 1c, wzięły udział w drugiej części warsztatów ceramicznych - nauka przez zabawę. Tym razem wykonywali prace o tematyce wielkanocnej. Spod rąk małych artystów wyszły: kolorowe pisanki, zajączki i kurki. Na pewno wszystkie prace,  będą piękną  ozdobą wielkanocnych stołów.

          • Ogólnopolski Konkurs "Orzeł Matematyczny"

          • Z przyjemnością informujemy, że znamy już wyniki Ogólnopolskiego Konkursu "Orzeł Matematyczny".

            Z naszej szkoły wzięło udział 36 uczniów z klas II - VIII.

             

            Laureatami zostali:

            Karol Kubin kl. 2b - 12 miejsce w kraju

            Dawid Jurczyk kl. 2c - 15 miejsce w kraju

            Dawid Kozub kl. 3a - 12 miejsce w kraju

            Bartosz Madejczyk kl. 3a - 18 miejsce w kraju

            Jakub Woźniak kl. 3c - 20 miejsce w kraju

            Mateusz Drużbacki kl. 4a - 14 miejsce w kraju

            Krystian Uryga kl. 4a - 15 miejsce w kraju

            Oskar Piechowicz kl. 5c - 18 miejsce w kraju

            Jan Ostrowski kl. 6c - 14 miejsce w kraju

             

            Uczestnicy wykazali się dużą wiedzą, uzyskując bardzo wysokie wyniki. Serdecznie gratulujemy wszystkim uczniom, którzy postanowili wziąć udział w konkursie, wykazując szczególne zainteresowanie przedmiotem, ambicję i zaangażowanie w naukę.

          • DZIEŃ BEZ PLECAKA - akcja SU

          • 1 kwietnia z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego obchodziliśmy w szkole "Dzień bez plecaka".  Nasi uczniowie wykazali się niesamowitą kreatywnością w doborze zastępników tradycyjnych plecaków. Pomysły przywołały uśmiechy na twarzach społeczności szkolnej. Dziękujemy za liczny udział w akcji.

          • GRA TERENOWA Z SENIORAMI

          • 1 kwietnia uczniowie Szkolnego Koła Wolontariatu wraz z Seniorami wzięli udział w grze terenowej "Moje Miasto". Rozwiązując kolejno zadania odkrywali ciekawostki architektoniczne i historyczne Krakowa. Dzięki grze, uczestniczy w formie zabawy poznali kawałek NASZEGO MIASTA :)