Aktualności

          • 2 kwietnia - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

          • 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W tym czasie szkoły włączają się w akcję i organizują wydarzenia związane z tematyką autyzmu. Wszystkie działania zmierzają w kierunku poszerzania świadomości społecznej, zwiększają wiedzę i wspierają osoby ze spektrum. Warto zgłębić ten temat zanim zaświecimy na niebiesko (kolor autyzmu).

            Autyzm dawniej nazywany był chorobą, natomiast aktualnie jest opisywany jako zaburzenie rozwoju (które obejmuje różne obszary rozwojowe z zakresu porozumiewania się, sfery emocjonalno-społecznej, umiejętności poznawczych, zainteresowań, form aktywności, relacji z osobami dorosłymi oraz rówieśnikami, umiejętności motorycznych) lub inny wzorzec funkcjonowania mózgu. Spektrum autyzmu może dotyczyć osoby z w normie intelektualnej, ale również z niepełnosprawnością intelektualną w każdym stopniu. 

            Objawy spektrum autyzmu są różnorodne, do typowych należy opóźniony rozwój mowy lub brak mowy, występowanie echolalii. U osób ze spektrum występują trudności w zakresie kontaktu wzrokowego, utrzymania wspólnego pola uwagi, wykorzystywania mowy do procesu komunikowania się z otoczeniem, brak przejawiania intencji komunikacyjnej.Część osób ze spektrum autyzmu nie rozumie komunikatów niewerbalnych, nie potrafi odczytywać metafor, mowa rozumiana jest w sposób dosłowny. Trudności występują w zakresie rozróżniania emocji oraz braku umiejętności odczytywania przekazów z mimiki twarzy. Zaburzenia obserwowane są również w obszarze nawiązywania kontaktów społecznych. Osoby ze spektrum autyzmu często prezentują sztywność zachowań i nie tolerują zmian. Zdarza się, że występują zaburzenia integracji sensorycznej, pojawiają się zachowania autostymulacyjne.

             

            Przyczyny autyzmu nie są w pełni poznane, natomiast nie ulega wątpliwości, że duże znaczenie mają predyspozycje genetyczne. Jednocześnie obecność w genotypie mutacji genów charakterystycznych dla autyzmu nie oznacza, że cechy autystyczne na pewno się rozwiną. Prawdopodobnie wystąpieniu autystycznych wzorców zachowań sprzyjają również czynniki środowiskowe, takie jak problemy metaboliczne, okołoporodowe uszkodzenia układu nerwowego lub wysoki wiek rodziców.


            Jak zatem pomóc uczniowi ze spektrum autyzmu w szkole?

            Pomocne działania to nie wprowadzanie zbyt częstych zmian w planie lekcji, wcześniejsze uprzedzanie o zastępstwach i odwołanych zajęciach. Ustalenie stałych zasad panujących w szkole oraz egzekwowanie ich. W możliwie dostępny sposób zminimalizowanie dystraktorów napływających z otoczenia, które mogą wpływać rozpraszająco. Bazowanie na wzmocnieniach, systemie motywacyjnym. Zastosowanie zasady stopniowania trudności, przedstawianie materiału w sposób graficzny. Stosowanie prostych, jasnych komunikatów, wyodrębnienie najważniejszych treści. Przekierowanie uwagi w sytuacjach trudnych. Wykorzystywanie analogii. Nauka emocji oraz rozumienia zachowań społecznych. 

             

            Pamiętajmy, że autyzm nie jest chorobą, więc jego leczenie nie jest możliwe. Osoby autystyczne można jednak wspierać i ułatwiać im funkcjonowanie w społeczeństwie.

            02.04. nasza szkoła również przyłącza się do akcji poszerzania świadomości na temat spektrum autyzmu. Nauczyciele zapoznali się z poradnikami jak pracować z uczniami ze spektrum. Rodzice mieli możliwość sami sprawdzić pierwsze niepokojące objawy autyzmu dzięki zapoznaniu się z przesłanym im poradnikiem. W klasach 1-8na lekcji wychowawczej zostały zaprezentowane filmy na temat autyzmu oraz przeprowadzone quizy odnośnie wiedzy o zaburzeniach ze spektrum. Na korytarzach szkolnych pojawiły się gazetki z informacjami o autyzmie a uczniowie podczas przerw mogli zademonstrować swoją solidarność z osobami ze spektrum poprzez przyczepienie puzzla ze swoim imieniem do dużego niebieskiego puzzla – ponieważ, rozumienie i postrzeganie świata przez autystów jest coraz lepiej poznane, ale wciąż wiele elementów układanki nie zostało jeszcze poznanych. Wszystkie działania miały na celu rozwijanie empatii oraz zrozumienia, a także podnoszenie świadomości na temat możliwości, potrzeb i trudności osób z autyzmem.Dziękujemy wszystkim uczniom, rodzicom, nauczycielom, specjalistom za aktywny udział we wszystkichproponowanych wydarzeniach !

            Artemi Skalińska - psycholog szkolny

            Kinga Mirowska - pedagog szkolny

            Marta Oprocha - pedagog specjalny

          • Warsztaty z ceramiki

          • W zeszłym tygodniu uczniowie klas drugich oraz 1c, wzięły udział w drugiej części warsztatów ceramicznych - nauka przez zabawę. Tym razem wykonywali prace o tematyce wielkanocnej. Spod rąk małych artystów wyszły: kolorowe pisanki, zajączki i kurki. Na pewno wszystkie prace,  będą piękną  ozdobą wielkanocnych stołów.

          • Ogólnopolski Konkurs "Orzeł Matematyczny"

          • Z przyjemnością informujemy, że znamy już wyniki Ogólnopolskiego Konkursu "Orzeł Matematyczny".

            Z naszej szkoły wzięło udział 36 uczniów z klas II - VIII.

             

            Laureatami zostali:

            Karol Kubin kl. 2b - 12 miejsce w kraju

            Dawid Jurczyk kl. 2c - 15 miejsce w kraju

            Dawid Kozub kl. 3a - 12 miejsce w kraju

            Bartosz Madejczyk kl. 3a - 18 miejsce w kraju

            Jakub Woźniak kl. 3c - 20 miejsce w kraju

            Mateusz Drużbacki kl. 4a - 14 miejsce w kraju

            Krystian Uryga kl. 4a - 15 miejsce w kraju

            Oskar Piechowicz kl. 5c - 18 miejsce w kraju

            Jan Ostrowski kl. 6c - 14 miejsce w kraju

             

            Uczestnicy wykazali się dużą wiedzą, uzyskując bardzo wysokie wyniki. Serdecznie gratulujemy wszystkim uczniom, którzy postanowili wziąć udział w konkursie, wykazując szczególne zainteresowanie przedmiotem, ambicję i zaangażowanie w naukę.

          • DZIEŃ BEZ PLECAKA - akcja SU

          • 1 kwietnia z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego obchodziliśmy w szkole "Dzień bez plecaka".  Nasi uczniowie wykazali się niesamowitą kreatywnością w doborze zastępników tradycyjnych plecaków. Pomysły przywołały uśmiechy na twarzach społeczności szkolnej. Dziękujemy za liczny udział w akcji.

          • GRA TERENOWA Z SENIORAMI

          • 1 kwietnia uczniowie Szkolnego Koła Wolontariatu wraz z Seniorami wzięli udział w grze terenowej "Moje Miasto". Rozwiązując kolejno zadania odkrywali ciekawostki architektoniczne i historyczne Krakowa. Dzięki grze, uczestniczy w formie zabawy poznali kawałek NASZEGO MIASTA :)

          • 21 marca – PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

          • Wiosna to czas, na który z utęsknieniem czekają wszyscy – zarówno dzieci, jak i dorośli. 21 marca każdego roku obchodzimy Pierwszy Dzień Wiosny. Tego dnia uczniowie klasa 1-3 powitali wiosnę. Ubrani w kolorowe stroje, śpiewająco witali wiosnę, jak również przygotowane wiosenne nakrycia głowy.. Każda klasa mogła spędzić ten dzień inaczej niż codziennie: były piosenki, zagadki, krzyżówki, gry i zabawy słowne, kalambury. Wszyscy cieszymy się, że wiosna przyszła już do nas i mamy nadzieję, na coraz cieplejsze i słoneczne dni.

          • Dzień Wody w naszej szkole

          • 24 marca 2025 r. obchodziliśmy w naszej szkole Światowy Dzień Wody. To wyjątkowe święto zostało ustanowione w 1992 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Jego głównym celem jest zwrócenie uwagi na kluczową rolę, jaką woda odgrywa w życiu człowieka i funkcjonowaniu całej naszej planety. Jednocześnie dzień ten przypomina nam o globalnym problemie jej niedoboru z którym zmaga się wielu mieszkańców naszej planety. Nasze szkolne obchody miały na celu uzmysłowienie nam, jak ważny jest to problem, któremu przeciwdziałać musimy niemal każdego dnia.

            Z okazji tego niezwykłego święta, Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami przeprowadził akcję pt. "DZIEŃ WODY NA NIEBIESKO". Tego dnia na korytarzach naszej szkoły dominował kolor niebieski, który stał się symbolem solidarności z miliardem ludzi na całej Ziemi, którzy cierpią z powodu braku wody pitnej.

            W ramach zajęć warsztatowych uczniowie klasy 7a na lekcji chemii zmierzyli się z wodnym wyzwaniem dla świata. Dzięki wykonywanym zadaniom, mogli zapoznać się z pojęciem wody wirtualnej czyli  z ilością wody zużywanej do produkcji dóbr i usług. Woda wirtualna to  ilości wody, która jest potrzebna do wytworzenia produktu, od surowców, przez produkcję, aż po transport i finalne użytkowanie. Termin ten jest używany w kontekście analizy zużycia zasobów wodnych na świecie i pokazuje, jak duży wpływ na zużycie wody mają produkty, których na co dzień używamy.

            Podczas szkolnych obchodów Światowego Dnia Wody w trakcie przerw śródlekcyjnych, uczniowie mieli możliwość praktycznego zapoznania się z pojęciem napięcia powierzchniowego wody. Każdy miał możliwość sprawdzenia, ile kropel wody zmieści się na monecie 10 groszowej.

            W ramach szkolnego konkursu fotograficznego pt. "WODA W OBIEKTYWIE", którego celem było promowanie postaw ekologicznych oraz zwiększanie zaangażowania w ochronę zasobów wodnych na Ziemi, uczniowie klas IV - VIII wykonali niezwykłe zdjęcia ukazujące wodę w ciekawej i niezwykłej formie.

            Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym w organizację i przygotowanie szkolnych obchodów Światowego Dnia Wody 2025 !!

            Organizatorzy,

            Ewelina Dranka i Mateusz Wilk

          • Klasa 6c w Centrum Edukacji Klimatycznej

          • 28 marca 2025 r. uczniowie klasy 6c udali się do Centrum Edukacji Klimatycznej w Krakowie na warsztaty edukacyjne dotyczące wiosny i owadów pt. "Spring is in the air". Zajęcia prowadzone były przez pracownika Konsulatu Wielkiej Brytanii w Krakowie w języku angielskim. Pracując w grupach ucznowie wzięli udział w quizie, w którym musieli się wykazać nie tylko wiedzą przyrodniczą, ale także dobrą znajomością języka angielskiego. Każda z grup wzięła udział w losowaniu w wyniku którego otrzymała swoją unikalną nazwę.

            I tak w wyniku losowania do zaciętej rywalizacji przystąpiły: Storks (Bociany), Woodpeckers (Dzięcioły) oraz Robins (Rudziki). Rywalizacja była bardzo zacięta a poszczególne grupy w kolejnych zadaniach otrzymywały punkty bonusowe za biegłe posługiwanie się językiem angielskim. Drużyny wykonały piękne i kolorowe plakaty, które stał się wizytówką każdej z nich. Na ostatniej prostej niewielką przewagę uzyskały Robins (Rudziki) i to przedstawiciele tej grupy mogli się cieszyć z ostatecznego zwycięstwa.

          • Klasa 2c w Centrum Edukacji Ekologicznej

          • 25 marca 2025 roku, uczniowie klasy 2c uczestniczyli w inspirujących warsztatach “Akademia Kropelki”, które odbyły się w Centrum Edukacji Ekologicznej na terenie Zakładu Uzdatniania Wody Bielany w Krakowie. Zajęcia te były częścią całorocznego projektu “Akademia Bohaterów Klimatu”, mającego na celu edukację najmłodszych w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych.

            Podczas półtoragodzinnych warsztatów uczniowie mieli okazję w przystępny sposób zgłębić tajniki obiegu wody w przyrodzie oraz poznać nowoczesne technologie jej uzdatniania. Dowiedzieli się m.in., jaką część naszej planety pokrywa woda, jaki jej procent stanowi woda słodka, w tym zdatna do spożycia. Ponadto uczniowie w formie plakatów zilustrowali w jakich aspektach życia codziennego woda jest niezbędna. 

            “Akademia Kropelki” to doskonały przykład na to, jak nauka przez zabawę może przynosić wymierne korzyści edukacyjne. Organizatorzy zadbali o to, by trudne zagadnienia były przedstawione w sposób atrakcyjny i zrozumiały dla najmłodszych, co z pewnością zaowocuje większą świadomością ekologiczną wśród przyszłych pokoleń. Na zakończenie każdy uczeń otrzymał bidon wykonany z materiałów pochodzenia roślinnego, promując tym samym ekologiczne postawy w codziennym życiu.

          • Tajemnice wodnych krajobrazów

          • Zarząd Infrastruktury Wodnej w Krakowie we współpracy z Młodzieżową Radą Krakowa organizuje proklimatyczny konkurs plastyczny „Tajemnice wodnych krajobrazów”.

            Celem konkursu jest zdobywanie i pogłębianie przez uczestników wiedzy dotyczącej adaptacji miasta do zmian klimatu i ochrony środowiska, a ponadto przyczynienie się do budowy świadomości uczniów w zakresie roli wody w ekosystemie miejskim oraz skłonienie dzieci i młodzieży do włączenia się w działania prośrodowiskowe.

             

            Konkurs polega na wykonaniu autorskiej pracy plastycznej w formacie A4, prezentującej rozwiązania w zakresie ochrony i zagospodarowania wody na terenach bliskich miejscu zamieszkania uczestnika konkursu.

            Konkurs jest adresowany do uczniów szkół podstawowych zlokalizowanych na terenie Krakowa. Laureaci konkursu otrzymają dyplomy, nagrodę rzeczową w postaci dekoracyjnej kropli burzowej – barometru cieczowego Fitzorya  oraz proekologiczne gadżety.

            >> SZCZEGÓŁY KONKURSU <<

          • EKO WARSZTATY

          • W minionym tygodniu klasy drugie i 1c uczestniczyły w warsztatach ekologicznych Eko-zabawki - pojazdy. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się:

            • co to jest SMOG ?
            • jak zmienia się klimat ?
            • jaki wpływ mają spaliny na powietrze ?
            • jak możemy zmniejszyć emisję spalin ?
            • jakie są zalety i wady różnych środków transportu​ ?

            Finałem warsztatów było stworzenie pojazdu z drewna. Było ciekawie, głośno i wesoło. Efekty pracy widać na zdjęciach. Każdy pojazd był inny, jego zrobienie dostarczyło wiele radości a potem była zabawa.

          • Projekt Zielona Szkoła dla Krakowa

          • W dniach 10-14 marca 2025 r uczniowie klasy 2a uczestniczyły w zielonej szkole organizowanej przez KSOS w ramach projektu Zielona szkoła dla Krakowa. Miejsce na pobyt – Baza Wypoczynkowo - Szkoleniowa-Lubogoszcz, było idealne do wypoczynku od miejskiego zgiełku, dzieci miały również okazję oderwać się od świata wirtualnego. 

            Program edukacyjno–przyrodniczy był dobrze przygotowany. Dzieci uczestniczyły w różnorodnych warsztatach pozwalających w aktywny sposób poznawać przyrodę terenu Lubogoszcz, krajobrazy Beskidu Wyspowego oraz kulturę zagórzańską. Dzieci aktywnie spędziły ten czas bawiąc się, ucząc, poznając przyrodę oraz integrując się.

          • Uroczyste obchody Dnia Patrona Szkoły w klasach I-III

          • 19 marca 2025 r. w naszej szkole odbyły się obchody Dnia Patrona – Generała Józefa Bema. Był to wyjątkowy dzień, podczas którego uczniowie uroczyście upamiętnili postać wybitnego dowódcy.Wszyscy uczniowie pojawili się w szkole w stroju galowym, podkreślając doniosłość wydarzenia. 

            Uroczystość rozpoczęła się od zgromadzenia poszczególnych klas przy popiersiu Generała Józefa Bema, gdzie wspólnie odśpiewaliśmy Hymn Szkoły. Następnie uczniowie mieli okazję obejrzeć galerię portretów patrona, którą sami przygotowali.W dalszej części obchodów wychowawcy przedstawili prezentację poświęconą życiu i działalności Józefa Bema. Uczniowie z zainteresowaniem poznawali jego dokonania, a zdobytą wiedzę mogli sprawdzić w quizie kończącym uroczystość. Najlepsi uczestnicy quizu otrzymają drobne upominki.

            Dziękujemy wszystkim uczniom i nauczycielom za zaangażowanie w organizację wydarzenia. Cieszymy się, że mogliśmy wspólnie uczcić pamięć naszego patrona w tak podniosłej atmosferze.

          • Dzień walki z depresją

          • Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją obchodzimy corocznie 23 lutego. Dzień ten został ustanowiony w 2001 roku przez Ministra Zdrowia w celu zwiększenia świadomości społeczeństwa o depresji jak i zachęcanie chorych do leczenia.

            Czym jest depresja?

            Depresja jest zaburzeniem psychicznym. Może polegać na zaburzeniu nastroju, apatii, zmęczeniu lub bólu. Depresję można stwierdzić, jeżeli objawy występują najmniej dwa tygodnie. Okresowe uczucie smutku czy przygnębienia nie musi oznaczać depresji.

            Istnieje wiele różnych typów depresji np. depresja poporodowa lub sezonowa. Smutek lub chandra nie oznaczają także depresji – może ona zostać zdiagnozowana jedynie przez odpowiedniego specjalistę.

            Smutek to nie depresja!

            Smutek jest jedną z podstawowych emocji człowieka – jest naturalną reakcją na przykre sytuacje. Depresja nie jest poczuciem smutku! Nie zawsze osoba cierpiąca na depresję będzie odczuwać przygnębienie, gdyż każdy może wykazywać inne symptomy.

            Smutek lub chandra są często mylone z depresją – co tworzy stereotyp możliwości samodzielnego wyjścia z depresji. Depresja jest zaburzeniem stwierdzonym przed odpowiedniego lekarza – psychiatrę, nie jest okresowym poczuciem smutku.

            Leczenie depresji

            Depresji nie można wyleczyć pozytywnym myśleniem – zaburzenie to wymaga wizyty                     u specjalisty (psychoterapeuta, psychiatra). Nieleczona lub bagatelizowana choroba może prowadzić do poważnych konsekwencji.

            Jeżeli czujesz, że problem może dotyczyć Ciebie lub bliskiej Ci osoby REAGUJ I POPROŚ O POMOC!!!

            Co możesz zrobić w takiej sytuacji?

            Skontaktować się na miejscu z psychologiem szkolnym

            Zadzwonić - Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111

            Napisać – Skrzynka zaufania kuleszatalan.terapia@gmail.com

             

            Skontaktować się z jedną z niżej wymienionych placówek w Krakowie:

            1) SOR psychiatryczny

            ul. Strzelecka 2 szpital św. Ludwika (oddział stacjonarny dla dzieci do 14 roku życia)

            2) Poradnie

            - Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży ul. Strzelecka nr. tel. 12 619 86 93

            - Specjalistyczne Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży Poradnia Zdrowia Psychicznego ul. Wielicka 25 nr. tel. 12 413 00 99

            - Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży ul. Babińskiego 29 nr. tel. 12 652 45 00, 539 960 851

            - Krakowski Ośrodek Terapii ul. Helclów 23a nr. tel. 12 422 18 58

             

            Pamiętaj! Depresja może dotknąć każdego. Bez względu na wyniki w nauce, popularność, wiek oraz liczbę otaczających nas ludzi. Jej przyczyna tkwi także w zaburzonej chemii w mózgu.

            Życzymy wszystkim zdrowia i zapraszamy w razie potrzeby do kontaktu:)

             

            Artemi Skalińska – psycholog szkolny

            Kinga Mirowska – pedagog szkolny

            Marta Oprocha – pedagog specjalny

          • Otwórzmy nasze serca, bo razem wielką mamy moc !

          • Szanowni Państwo,

            Serdecznie zachęcamy do udziału w zbiórce pieniędzy organizowanej przez fundację "Siepomaga.pl". Podopiecznym fundacji jest nauczyciel jednej z krakowskich szkół, który pod koniec stycznia uległ ciężkiemu wypadkowi i walczy o powrót do zdrowia. Poniżej link do strony fundacji.

            >> STRONA FUNDACJI <<