• ERASMUS +

        • Szkoła europejska kształtująca nowego obywatela. 
          Una scuola Europea, per la formazione di un nuovo cittadino.

          To projekt w ramach programu ERASMUS+, który jest realizowany w naszej szkole w latach 2017-2020. Celem  projektu jest zaangażowanie do wspólnej pracy szkół z różnych krajów, różniących się kulturą, tradycjami, wymiarem ludzkim i obywatelskim. Zetknięcie się z różnymi realiami kulturowymi ma na celu umocnienie własnej tożsamości i rozwój wartości takich jak integracja i aktywny udział, w wymiarze europejskim. Ponadto promowanie świadomości, jak ważna i bogata jest różnorodność kulturowa i językowa.
          Uczniowie są zaangażowani  poprzez zajęcia dydaktyczne: badania, projektowanie, wykonywanie zadań przewidzianych w projekcie. Pracują w grupach, gdzie mają okazję wzajemnie się od siebie uczyć. Współpracują z uczniami z innych krajów, wirtualnie i podczas spotkań, sprawdzając swoje umiejętności porozumiewania się po angielsku, ucząc się gościnnego nastawienia, interakcji, otwartości i szacunku.


           

        • 2017

        • 14 listopada 2017 odbyła się pierwsza wideokonferencja z udziałem uczniów ze szkół partnerskich, na której omówiono wyniki przeprowadzonej wcześniej ankiety na temat obywatelstwa europejskiego oraz dokonano prezentacji szkół. Na drugiej wideokonferencji w dniu 19 grudnia  2017 uczniowie zaprezentowali programy artystyczne oraz złożyli wszystkim życzenia świąteczno-noworoczne.

          W dniach 21-25 listopada 2017 trzy nauczycielki z naszej szkoły były z wizytą roboczą w Istituto Comprensivo di Paliano – jednej z sześciu szkół partnerskich projektu ERASMUS+ „Szkoła europejska kształtująca nowego obywatela”. Paliano położone jest w odległości 80 km od Rzymu, na wzgórzach, a jego historia korzeniami sięga średniowiecza.W trakcie tego spotkania omówiono poziom znajomości instytucji europejskich oraz znaczenie poziomu tożsamości europejskiej wśród uczniów. Nasza delegacja została serdecznie przyjęta przez całą społeczność szkoły w Paliano. Szczególnie wzruszające było spotkanie z Roberto, chłopcem z rodziny polsko-włoskiej,  którego mama pochodzi z Rzeszowa. Chłopiec ten mówi pięknie w języku polskim, zna polskie symbole narodowe oraz pieśni patriotyczne i dumnie je prezentuje.


           

      • 2018

      • W dniach 9-13 kwietnia 2018 odbyło się międzynarodowe spotkanie w szkole CP Maestra Placida Herranz  w Azuqueca de Henares w Hiszpanii. Azuqueca de Henares to gmina w prowincji Guadalajara w regionie autonomicznym Kastylia-La Mancha znanym z legendy o Don Kichocie. Uczniowie i nauczyciele mieli możliwość  wymiany doświadczeń . Komunikacja odbywała się w języku angielskim, ale nasi uczniowie mieli również możliwość sprawdzenia  umiejętności  posługiwania się językiem hiszpańskim goszcząc  u rodzin uczniów. Utworzono wirtualną tablicę, na której zamieszczono prace dzieci . Scalono także układy choreograficzne tańca RESPECT DANCE przygotowując  flashmob.  Praca w grupach międzynarodowych, spotkania z mieszkańcami i władzami samorządowymi  tej miejscowości  oraz zapoznanie się z dziedzictwem kulturowym regionu pozostawiły  niezatarte wspomnienia i zaowocowały  nawiązaniem się bliższych relacji pomiędzy rodzinami uczniów i nauczycieli.

        Flash mob na Kozłówku

        Spośród wielu aktywności realizowanych w ramach programu ERASMUS+ najbardziej widowiskowy jest Taniec Szacunku – Respect Dance, który powstał podczas międzynarodowego spotkania w Hiszpanii.

        Wszystkie szkoły zatańczyły go o tej samej porze w dniu 9 maja 2018 roku, kiedy obchodziliśmy Dzień Europejski, a powtórzyliśmy go w naszej  szkole podczas pikniku jubileuszowego z okazji 50 – lecia działalności. Dołączyli do nas Rodzice, Dziadkowie i Sąsiedzi. Było radośnie i spontanicznie.

        W dniach 15-18 października 2018 odbyło się się w naszej szkole międzynarodowe spotkanie projektowe w ramach programu ERASMUS+ z udziałem 14 zagranicznych nauczycieli z 6 szkół partnerskich.  Podczas spotkań roboczych podsumowano pierwszy rok współpracy,  zostały również zaplanowane działania  na lata następne. Goście wzięli  udział w szkolnych w uroczystościach z okazji Dnia Nauczyciela, obejrzeli ślubowanie klas I, a podczas zajęć terenowych  poznali dziedzictwo kulturowe Krakowa i okolic. Ogromne wrażenie wywarła na nich wizyta w Oświęcimiu oraz w Fabryce EMALIA Oskara Schindlera.

        W dniu  13 grudnia 2018r. odbył się się interaktywny  międzynarodowy konkurs  w ramach programu ERASMUS+ sprawdzający wiedzę uczniów o Europie. Trzeba było wykazać się nie tylko wiedzą, ale i refleksem . Wzięło w nim udział 19 drużyn  z 7 szkół partnerskich.  Naszą szkołę reprezentowała jedna drużyna złożona z trzech uczniów z klasy VIIa: Karolina Koczurek, Karolina Pałka i Bartosz Gniadek. Nasi uczniowie pokonali wszystkie zespoły i zdobyli I miejscewyprzedzając między innymi 5 drużyn ze szkoły średniej w Anagni we Włoszech.Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów, również na arenie międzynarodowej.


        • 2019

        • W ramach realizacji programu ERASMUS+ ogłoszono konkurs pt. GIVE A SHAPE TO COMPARISON/ Nadaj kształt porównaniu.Uczniowie z 7 szkół partnerskich mieli wyrazić za pomocą projektu 3D, jak stać się lepszym porównując się nawzajem. Głosowanie odbyło się internetowo w kwietniu 2019. Wzięły w nim udział społeczności wszystkich szkół. Najwięcej głosów oddano na projekt wykonany przez naszych uczniów pod kierunkiem pani  Agnieszki Róg.

          Kolejne międzynarodowe spotkanie w ramach projektu odbyło się w dniach 20-25 maja 2019 w północnej Francji w okręgu Nord-Pas-de-Calais. Gospodarzami były szkoły EcolePrimaire Jules Ferry z Arques oraz Ecoleélémentaired’Ecques .Podsumowano drugi rok realizacji projektu, uczniowie ze wszystkich szkół partnerskich uczestniczyli w lekcjach razem z francuskimi kolegami. Prezentowali tradycyjne gry i zabawy ze swoich krajów.  Wyjeżdżali na wycieczki w celu zapoznania się z dziedzictwem kulturowym gospodarzy.Naszą szkołę reprezentowały 3 uczennice z klasy VII. 


    • W marszobiegu zorganizowanym  w dniu10 października 2019 z okazji Europejskiego Dnia ERASMUS+ wzięło udział 78 uczniów z klas: III a, III b, VI b i VII a oraz 9 nauczycieli pokonując okrążenie o długości o,45 km prowadzące przez Park Na Kozłówce i wybierając dowolną formę aktywności: bieg, marsz lub NordicWalking. Dwie klasy przebiegły ten dystans podwójnie, co dało łączną długość 53,55 km. Dziękujemy uczestnikom oraz rodzicom, którzy pomogli zorganizować to wydarzenie. Dzięki temu włączyliśmy się w obchody Europejskiego Dnia ERASMUS+ i wsparliśmy kampanię społeczną „Dni uczenia się dorosłych 2019”, czyli uczenia się przez całe życie – także poprzez sport.

      W dniach 14-19 października 2019 odbyło się spotkanie robocze w Chorwacji. Szkołą  goszczącą była OsnovnaSkolaVeceslavaHoljevcaw Zagrzebiu. Uczniowie brali udział w zajęciach warsztatowych i sportowych, podczas zajęć terenowych poznawali tradycję i kulturę gospodarzy. Odwiedzili Muzeum Iluzji w Zagrzebiu, Muzeum Neandertalczyka w Krapinie oraz park Narodowy Jezior Plitwickich. Swoje wrażenia opowiedzieli w audycji radiowej, którą nagrali  w programie Spreaker. Na podwórku szkolnym uroczyście zasadzono drzewo Erasmusa. 

      W dniu  17 grudnia 2019 odbył się drugi interaktywny międzynarodowy konkurs w ramach programu ERASMUS+ sprawdzający wiedzę uczniów o zwyczajach świątecznych w Europie. Trzeba było wykazać się nie tylko wiedzą, ale i refleksem. Wzięło w nim udział 13 drużyn z 7 szkół partnerskich. Naszą szkołę reprezentowała jedna drużyna w składzie dwuosobowym: Natalia Król i Aleksandra Paluch z klasy VII b. Nasze uczennice spisały się znakomicie, pokonały wszystkie zespoły i zdobyły zaszczytne I miejsce.Serdecznie gratulujemy.

        • 2020

        • W dniach 23-28 marca 2020 roku miało odbyć się w naszej szkole spotkanie projektowe. Wszystko było już przygotowane na przyjazd gości. Rodziny naszych uczniów z niecierpliwością oczekiwały na dzieci, których zaprosiły do swoich domów. Delegacje ze szkół partnerskich zakupiły już bilety samolotowe i przygotowały wszystkie dokumenty na wyjazd. Niestety, szerząca się na całym świecie pandemia koronawirusa spowodowała zamknięcie granic i wiele innych restrykcji, w tym zamknięcie szkół w państwach Wspólnoty Europejskiej. 

          Z niepokojem obserwujemy rozwój sytuacji, szczególnie we Włoszech. Tam bowiem jest zaplanowane na maj 2020 spotkanie na zakończenie projektu…. 


          Szkoły biorące udział w projekcie:

          • Istituto Comprensivo di Paliano – szkoła koordynująca Włochy
          • Szkoła Podstawowa nr 123 – Kraków Polska
          • Osnovna  skolaVeceslavaHoljevca – Zagrzeb Chorwacja
          • CEIP Maestra Placida Herranz – Azuqueca de Henares  Hiszpania
          • Écoleélémentaire d’ Ecques – Francja
          • École Jules Ferry  – Arques  Franja
          • I.I.S. Liceoclassico Dante Alighieri di Anagni – Włochy